STATUT RYBOLOVU
držitelů celorepublikové povolenky
na revírech ČRS a MRS
Platný od 5. května 2005
Schváleno Radou ČRS dne 5. května 2005 a Radou MRS dne 5. května 2005.
Český rybářský svaz (dále jen ČRS) a Moravský rybářský svaz (dále jen MRS) se v zájmu lepšího uspokojování zájmových potřeb svých členů, zejména jejich snadnějšího přístupu k rybářským revírům v působnosti svazu, jehož nejsou členy, dohodli na vydávání celorepublikové povolenky opravňující k rybolovu na revírech obou svazů. Tento Statut pak upravuje předpoklady pro vydávání celorepublikové povolenky, její režim, práva a povinnosti jejích držitelů, delegaci působnosti kárných orgánů, cenu povolenky, finanční vypořádání mezi svazy a další související otázky.
Celorepubliková povolenka (dále jen povolenka) opravňuje k rybolovu na revírech ČRS a MRS vyjma těch revírů, na kterých neplatí celosvazová povolenka ČRS, resp. svazová povolenka MRS.
Pro účely vydávání této povolenky přiznává ČRS členům MRS postavení svých členů a rovněž tak MRS přiznává postavení svých členů členům ČRS.
Členové místních organizací ČRS a MRS mají po splnění svých členských povinností nárok na vydání této povolenky, to však jen za předpokladu, že příslušná místní organizace poskytuje svěřené rybářské revíry k celosvazovému rybolovu ČRS, resp. ke svazovému rybolovu MRS.
Povolenku si mohou koupit dospělí členové i mládež.
Povolenka se vydává pouze jako roční, a to jako povolenka pstruhová nebo mimopstruhová.
Příslušná organizační jednotka ČRS a MRS je oprávněna vydat duplikát povolenky jen na základě potvrzení Policie ČR, manipulační poplatek činí 10 % z ceny povolenky.
Cena povolenky je jednotná pro všechny věkové kategorie rybářů a je tvořena součtem ceny příslušné celosvazové povolenky ČRS, ceny příslušné svazové povolenky MRS a dohodnutého režijního poplatku.
Svazy se finančně vypořádají vždy do konce měsíce ledna následujícího kalendářního roku, a to tak, že si vzájemně uhradí cenu svých celosvazových (svazových) povolenek s připočtením 50 % dohodnutého režijního poplatku podle počtu vydaných celorepublikových povolenek.
Držitel povolenky je povinen řídit se závaznými předpisy ČRS či MRS podle toho, kterému svazu rybářský revír náleží.
Dopustí-li se držitel celorepublikové povolenky protiprávního jednání, které má za následek odnětí povolenky, bude mu tato povolenka odňata v plném rozsahu její platnosti, a to bez nároku na jakékoliv vyrovnání alikvótního podílu výše ceny celosvazové (svazové) povolenky jednoho nebo druhého svazu.
Ujednání v čl. II odstavce 2 a čl. IV se v plném rozsahu vztahují i na držitele ostatních povolenek.
Ve zbytku se na celorepublikovou povolenku v plném rozsahu vztahují pravidla platná obecně pro povolenku k rybolovu.
Tento statut nabývá účinnosti dne 5. května 2005 a počínaje tímto dnem v plném rozsahu nahrazuje předchozí Statut držitelů celorepublikové povolenky na revírech ČRS a MRS.
Organizační, hospodářská a finanční
pravidla celosvazového rybolovu
Schváleno Republikovou radou ČRS 5. 12. 2024
I. Úvodní ustanovení
1. Územní svazy ČRS (dále jen „ÚS ČRS“) a Republiková rada ČRS (dále jen „Rada ČRS“) se tímto statutem dohodly na celosvazovém rybolovu (dále jen „CS rybolov“), tzn. na společné platnosti vydávaných územních povolenek a povolenek na revíry Republikové rady ČRS k lovu ryb formou jejich sdružení do jedné celosvazové povolenky.
2. Statut CS rybolovu ČRS vychází z příslušných ustanovení zákona č. 99/2004 Sb., o rybářství, v platném znění, a jeho prováděcí vyhlášky č. 197/2004 Sb., v platném znění. Bližší podmínky výkonu rybářského práva stanovené uživatelem revíru platí na daném revíru pro držitele všech druhů povolenek.
II. Organizační zásady
1. Celosvazová povolenka (dále jen „CS povolenka“) opravňuje k lovu ryb na těch rybářských revírech a vodních plochách s lovem ryb na udici v režimu rybníkářství ve smyslu § 3 odst. 2 zákona č. 99/2004 Sb. (dále jen „vodní plocha“), které jsou uvedeny v soupisu rybářských revírů a vodních ploch pro držitele CS povolenek nebo jeho dodatku (oddíl III povolenky k lovu) pro konkrétní kalendářní rok za podmínek v něm uvedených.
2. CS rybolovu se mohou účastnit organizační jednotky ČRS, které jsou uživateli rybářských revírů nebo provozovatelé vodních ploch, prostřednictvím příslušného ÚS ČRS. Nemohou-li se účastnit CS rybolovu prostřednictvím příslušného ÚS ČRS, mohou tak učinit prostřednictvím Rady ČRS.
3. ÚS ČRS za souhlasu Rady ČRS a Rada ČRS mohou uzavřít dohodu o vložení revírů a vodních ploch do CS rybolovu i s uživateli revírů a provozovateli vodních ploch s lovem ryb na udici, kteří nejsou organizačními jednotkami ČRS.
4. ÚS ČRS vkládají do CS rybolovu všechny rybářské revíry a vodní plochy, na nichž platí územní povolenka pro všechny členy MO ČRS v působnosti příslušného ÚS ČRS. Vložení jen části revírů a vodní plochy, na nichž platí územní povolenka, není možné.
5. Do CS rybolovu lze zařadit samostatně mimopstruhové a samostatně pstruhové rybářské revíry a vodní plochy jednoho ÚS ČRS.
6. Rada ČRS vkládá do CS rybolovu všechny rybářské revíry, jejichž je uživatelem, popřípadě vodní plochy, na kterých hospodaří.
7. Nově vkládaný rybářský revír nebo vodní plochu lze začlenit do CS rybolovu pouze po předchozím odsouhlasení Radou ČRS.
8. V případě nově vkládané vodní plochy musí být současně předloženy i podmínky lovu ryb, které taktéž podléhají předchozímu odsouhlasení Radou ČRS.
9. Na držitele CS povolenek se při lovu ryb na rybářských revírech a vodních plochách nevztahují poplatky stanovené uživatelem rybářského revíru nebo provozovatelem vodní plochy. Toto ustanovení se netýká poplatků za administraci povinností uložených třetí stranou.
10. ÚS ČRS a Rada ČRS jsou povinny předat v elektronické podobě hospodářskému oddělení Rady ČRS nejpozději do 30. 6. každého příslušného kalendářního roku soupis rybářských revírů a vodních ploch, včetně bližších podmínek výkonu rybářského práva, které budou začleněny do soupisů revírů a vodních ploch pro držitele CS povolenek s platností od 1. 1. následujícího roku.
11. Soupis revírů a vodních ploch pro držitele CS povolenek včetně v něm uvedených bližších podmínek výkonu rybářského práva na revírech a podmínek lovu ryb na vodních plochách pro příslušný rok podléhá schválení Radou ČRS.
III. Zásady výdeje celosvazových povolenek
1. CS povolenky jsou vydávány s platností na kalendářní rok v kategoriích pro dospělé, mládež a ZTP a děti, odděleně na mimopstruhové rybářské revíry a vodní plochy a na pstruhové rybářské revíry a vodní plochy, a to pro členy i nečleny ČRS a MRS.
2. Členové ČRS si mohou zakoupit CS povolenku jen u své mateřské MO ČRS, členové MRS u kterékoliv z organizačních jednotek ČRS.
3. Sekretariát Rady ČRS je oprávněn prodávat CS povolenky pouze členům MRS a nečlenům.
4. CS povolenky lze vydat jen členům těch MO ČRS a ÚS ČRS, které se účastní CS rybolovu ve smyslu čl. II. tohoto statutu. Povolenky na mimopstruhové a pstruhové revíry a vodní plochy se posuzují samostatně.
5. Ten, kdo CS povolenku vydává, je povinen zajistit úplné a čitelné vyplnění povolenky k lovu ryb. Ten, kdo povolenku vydává, je dále povinen vést evidenci vydaných povolenek s uvedením jména a příjmení držitele, data narození, trvalého pobytu držitele, příslušnosti k MO ČRS, data výdeje povolenky a čísla vydané povolenky.
6. Duplikát CS povolenky může být vydán za manipulační poplatek ve výši 10 % z ceny povolenky, pokud došlo k jejímu odcizení nebo jejímu zničení prokazatelně bez viny držitele. Dokladem opravňujícím k vydání duplikátu je protokol od Policie ČR nebo Hasičského záchranného sboru. Poplatek zůstává vydávající organizační jednotce ČRS. Před výdejem duplikátu je výdejce povinen vložit do RIS v elektronické verzi protokol od Policie ČR nebo Hasičského záchranného sboru. V případě, že při konečné kontrole vyúčtování ze strany Rady ČRS bude zjištěno neoprávněné vydání duplikátu CS povolenky, bude tato povolenka připsána k tíži organizační jednotky prostřednictvím příslušného ÚS. Při ztrátě, poškození či zničení povolenky vlastním zaviněním může být vydána pouze povolenka nová za plnou cenu.
7. Storno CS povolenky je možné v případě chybně vyplněné nebo vydané povolenky. Stornovaná CS povolenka musí být bezprostředně převedena v RIS do kolonky storno. Všechny stornované CS povolenky musí být předány příslušnému ÚS ČRS společně s konečným vyúčtováním na konci roku. V případě neoprávněného storna CS povolenky nebo neuznání stornované CS povolenky při konečné kontrole vyúčtování ze strany Rady ČRS bude tato povolenka připsána k tíži organizační jednotky prostřednictvím příslušného ÚS.
IV. Zásady vrácení celosvazových povolenek a zpracování statistiky docházek a úlovků
1. ÚS zajistí vrácení vydaných CS povolenek k lovu ryb Radě ČRS a kontrolu úplného vyplnění všech důležitých údajů, zejména čísel a názvů revírů a vodních ploch, počtu a hmotnosti ulovených druhů ryb a v případě sumáře kontrolu součtů docházek a úlovků u jednotlivých revírů a vodních ploch.
2. Termín odevzdání vydaných CS povolenek Radě ČRS je stanoven do 10. 2. příslušného roku.
3. Celkové výsledky zpracování statistiky úlovků na revírech a vodních plochách ČRS se statistikou docházek a úlovků na CS povolenky a statistikou docházek a úlovků na jednotlivých revírech a vodních plochách dle ÚS ČRS budou předány Radou ČRS jednotlivým ÚS ČRS do 10. 4. příslušného roku.
V. Ceny celosvazových povolenek
1. Ceny CS povolenek pro nadcházející rok vyhlašuje Rada ČRS nejpozději do 15. 9. příslušného kalendářního roku.
2. Pro výpočet ceny CS povolenek je stanoven koeficient 1,8 průměrné ceny územních povolenek pro daný rok se zaokrouhlením na celé padesátikoruny. Pokud ÚS ČRS do termínu uvedeného v předchozím bodu cenu územních povolenek pro následující rok nestanoví, bude pro výpočet ceny CS povolenky použita poslední známá cena územní povolenky konkrétního ÚS ČRS.
VI. Finanční hospodaření
1. Správcem ekonomických a hospodářských ukazatelů CS rybolovu je Rada ČRS.
2. Radou ČRS je každoročně vypracován a schválen návrh rozpočtu CS rybolovu pro nadcházející rok.
3. Do nákladů CS rybolovu jsou zahrnuty zejména:
a) náklady související se zajištěním CS rybolovu,
b) náklady na zpracování statistiky CS úlovků,
c) podíl nákladů Rady ČRS, Republikové dozorčí Rady ČRS a sekretariátu Rady ČRS, stanovený rozhodnutím Rady ČRS ve výši 1/3,
d) náklady hospodářského oddělení Rady ČRS,
e) podíl nákladů na zajištění hospodaření na revírech Rady ČRS začleněných do systému CS rybolovu (zarybňování, ostraha, nájemné, sledování čistoty vody atd.) ve výši 15 %, v případě ÚN Orlík 5 %,
f) popřípadě další náklady podle rozhodnutí Rady ČRS.
4. Do nákladů CS rybolovu se nezapočítávají náklady na tisk CS soupisů (včetně dodatků) a CS povolenek. Tyto náklady hradí ÚS ČRS podle odebraného množství.
5. ÚS ČRS si ponechají průběžně z celkových tržeb za jimi prodané CS povolenky, ještě před výpočtem redistribuce, 0,8 z ceny příslušné územní povolenky stanovené pro příslušný rok výpočtu redistribuce za každou vydanou CS povolenku.
6. V případě vydání CS povolenky bezúplatně na základě zadaného nároku Republikovou radou ČRS v RIS nevzniká příslušné organizační jednotce, která povolenku vydala, ani příslušnému ÚS nárok na úhradu nákladů nebo podílu z ceny územní povolenky za tuto vydanou povolenku.
7. Ze zbývajících finančních prostředků (po odečtu dle bodu č. 5) budou vypočteny zálohy pro ÚS ČRS a Radu ČRS, které budou vzájemně uhrazeny do 15. 7. každého roku. Výpočet záloh bude vycházet z podílu na redistribuci CS rybolovu za výměru rybářských revírů a vodních ploch, docházky a úlovky předchozího kalendářního roku.
8. ÚS do 15. 12. každého roku kompletně vyúčtují prodej CS povolenek v daném roce a vrátí nepoužité povolenky k fyzické revizi a likvidaci Radě ČRS.
9. Rada ČRS zpracuje do 31. 1. následujícího roku ekonomické vyhodnocení CS rybolovu za uplynulý rok a propočet redistribuce finančních prostředků.
10. Rada ČRS provede do 28. 2. každého kalendářního roku vzájemné finanční vyrovnání výsledků CS rybolovu mezi Radou ČRS a ÚS ČRS.
VII. Pravidla redistribuce celosvazového rybolovu za rybářské revíry a vodní plochy, docházky a úlovky
1. Odpočet nákladů na CS rybolov a započítání příjmů CS rybolovu za příslušný kalendářní rok se provede ještě před samotnou redistribucí za výměru rybářských revírů a vodních ploch, docházky a úlovky v předchozím kalendářním roce.
2. Podkladem pro výpočet redistribuce finančních prostředků za výměru rybářských revírů a vodních ploch vložených do CS rybolovu je evidence vložených rybářských revírů a vodních ploch do CS rybolovu v předchozím kalendářním roce dle evidence v RIS.
3. Hodnota přerozdělení za výměru rybářských revírů a vodních ploch činí 15 % z celkové částky určené k redistribuci za výměru rybářských revírů a vodních ploch, docházky a úlovky. Výpočet hodnoty za 1 ha revíru a vodní plochy se provádí vydělením částky určené k redistribuci za výměru rybářských revírů a vodních ploch, docházky a úlovky celkovou výměrou rybářských revírů a vodních ploch v předchozím kalendářním roce. ÚS ČRS a Rada ČRS obdrží za výměru rybářských revírů a vodních ploch částku odpovídající hodnotě platby za 1 ha rybářského revíru a vodní plochy vynásobené celkovým počtem hektarů rybářských revírů a vodních ploch příslušného ÚS ČRS a Rady ČRS.
4. Podkladem pro výpočet redistribuce finančních prostředků za docházky a úlovky je statistika docházek a úlovků na CS revírech a vodních plochách, zpracovaná centrálně nezávislým zpracovatelem z odevzdaných záznamů o úlovcích na CS povolenky, a to na mimopstruhových a pstruhových rybářských revírech a vodních plochách dohromady. Pro potřeby redistribuce finančních prostředků za úlovky budou jednotlivé druhy ryb rozděleny do tří samostatných kategorií. I. kategorie (Ca, Ú, Po, Li, Hl), II. kategorie (Š, Su, Pd, Si, L, Mn, Oř) a III. kategorie (ostatní druhy ryb). Docházky a úlovky členů MO vlastního ÚS ČRS na vlastních revírech a vodních plochách příslušného ÚS ČRS se do této statistiky nezapočítávají.
5. Hodnota přerozdělení za docházky činí 30 % z celkové částky určené k redistribuci za docházky a úlovky. Výpočet hodnoty jedné docházky se provádí vydělením částky určené k redistribuci za docházky celkovým počtem docházek na CS povolenky v předchozím kalendářním roce. ÚS ČRS a Rada ČRS obdrží za docházky na vlastních revírech a vodních plochách v předchozím kalendářním roce částku odpovídající hodnotě jedné docházky vynásobené celkovým počtem docházek na revírech příslušného ÚS ČRS a Rady ČRS.
6. Hodnota přerozdělení za úlovky činí 70 % z celkové částky určené k redistribuci za docházky a úlovky. ÚS ČRS a Rada ČRS obdrží za úlovky ryb na vlastních revírech a vodních plochách v přechozím kalendářním roce zařazených do I. kategorie 500 Kč/kg, za úlovky ryb zařazených do II. kategorie 400 Kč/kg a hodnota III. kategorie ryb bude stanovena dopočtem do celkové částky zbývající k redistribuci.
VIII. Přistoupení do celosvazového rybolovu
ÚS ČRS mají právo přistoupit do CS rybolovu písemným podáním doručeným Radě ČRS nejpozději do 30. 6. s platností od 1. 1. roku následujícího.
IX. Vystoupení z celosvazového rybolovu
ÚS ČRS jakož i další účastníci CS rybolovu podle čl. II, odst. 3 mají právo vystoupit z CS rybolovu písemným podáním doručeným Radě ČRS nejpozději do 30. 6. s platností od 1. 1. roku následujícího.
X. Závěrečná ustanovení
1. Tento statut CS nabývá účinnosti od 1. 1. 2025 s výjimkou uvedenou v odst. 3 tohoto článku.
2. Organizační zásady, zásady výdeje CS povolenek, zásady vrácení CS povolenek a zpracování statistiky docházek a úlovků, ceny CS povolenek, finanční hospodaření a pravidla redistribuce CS rybolovu za rybářské revíry a vodní plochy, docházky a úlovky se pro CS povolenky pro rok 2024 posuzují podle předcházející právní úpravy.
3. Ustanovení čl. II, odst. 9 nabývá účinnosti od 1. 1. 2026.
4. Ustanovení statutu rybolovu držitelů celorepublikové povolenky na revírech ČRS a MRS nejsou tímto statutem dotčena.